A dízel motorok sok kormot (részecskét) termelnek, amelyek légzési problémákat okozhatnak, és hozzájárulhatnak a szív- és érrendszeri betegségek kockázatához.
A modern dízelüzemű autókat 2009 óta dízel részecskeszűrővel (DPF) kell felszerelni a kipufogóba, hogy megakadályozzák a korom légkörbe jutását.
A cél a részecskekibocsátás 80% -os csökkentése, de a technológia nem probléma, és járőreinket gyakran blokkolt DPF-el rendelkező autókhoz hívják.
Dízel részecskeszűrő
A teljesítmény fenntartása érdekében a DPF-et, vagyis a részecskeszűrőt, rendszeresen ki kell tisztítani. Ugyanez vonatkozik az EGR szelep tisztításnál is. Ezt általában passzívan hajtják végre a „regenerálás” nevű folyamatban: amikor a kipufogógáz hőmérséklete elég magas, autópályákon vagy gyors utakon.
Az összegyűlt korom elég, csak egy apró hamu maradvány marad. A hamu nem távolítható el – hacsak a DPF-et nem távolítják el a járműből és nem küldik el speciális tisztításra -, de a helyesen használt autó DPF-jének jónak kell lennie jóval 100 000 km felett.
Aktív részecskeszűrő tisztítás
Sok autó nem használja megfelelő módon a passzív regenerációt, így az autógyártók „aktív” regenerációt , azaz automatikus részecskeszűrő tisztítást építenek be, ahol a motorvezérlő szoftver érzékeli, hogy a szűrő eltömődik, és extra üzemanyagot juttat a motorba a kipufogógáz hőmérsékletének emeléséhez és a kiváltáshoz. regeneráció.
Az aktív regenerációt körülbelül 400 kilométerenként kezdjük meg, attól függően, hogy hogyan használja az autóját, és 5-10 percet vesz igénybe. De probléma, ha az utazás túl rövid, és a regeneráció nem fejeződik be.
Az aktív regeneráció, azaz részecskeszűrő tisztítás során észreveheti
- Hűtőventilátorok pörögnek
- Magasabb alapjárat
- Az automatikus leállítás / indítás nem működik
- Megnövekedett üzemanyag-fogyasztás
- Forró, fanyar illat van a kipufogóról
- A motor másképp jár
Ne hagyja figyelmen kívül a figyelmeztető lámpát
Ha figyelmeztető lámpát kap, amely azt jelzi, hogy a részecskeszűrő blokkolva van, akkor lehetővé kell tenni az aktív regenerációs ciklus befejezését és a figyelmeztető lámpa 10 percen keresztüli, 40 km/h-nál nagyobb sebességű vezetésével történő kitisztítását.
Ha figyelmen kívül hagyja a DPF figyelmeztető lámpát, és viszonylag lassan áll meg, megáll / indít, akkor korom keletkezik a szűrőben, amíg autója „korlátozott teljesítményű üzemmódba” vált, hogy megakadályozza a károsodást.
Csak a sebességgel történő vezetés nem lesz elég a részecskeszűrő tisztítás elvégzéséhez.
Meg kell szereznie egy kereskedőt, hogy végezzen manuális vagy „kényszerű” szűrőregenerálást.
Szélsőséges esetekben előfordulhat, hogy ki kell cserélniük a szűrőt, amelynek költsége legalább 1000 font plusz munkaerő.
A legtöbb esetben csak rövid idő telik el a DPF tisztítás részleges blokkolása és a blokkolása között, ezért kézi regenerálásra van szükség.
Ha új autót vásárol, és főként városi használatra használja, állítsa le / kezdje el a vezetést, bölcs dolog lenne elkerülni a részecskeszűrővel és EGR szeleppel felszerelt dízeleket.
Még akkor is, ha vezetése főként nem városi / stop-start, a rendszer megfelelő működése érdekében szükség lehet a vezetési stílus megváltoztatására. Kövesse a jármű kézikönyvében szereplő tanácsokat.
Mi akadályozza a normális regenerációt?
- Gyakran megtett rövid utak, ahol a motor nem melegszik fel kellőképpen.
- Rossz motorolaj típus használata – ellenőrizze a gépkocsi kézikönyvét.
- Probléma az üzemanyag-rendszerrel vagy a kipufogógáz-visszavezetéssel (EGR), amely felesleges koromot okoz a részecskeszűrőben.
- A figyelmeztető lámpa a műszerfalon, vagy egy diagnosztikai hibakód, amelyet a motorkezelő rendszer tárol.
- Az ajánlott szervizintervallum állandó túllépése.
Ha a jármű Terra Clean adalékot használ, akkor a tartály alacsony szintje megakadályozhatja a regenerálódást.
Az alacsony üzemanyagszint – általában kevesebb, mint egy tank egynegyede – megakadályozza az aktív részecskeszűrő regenerálódást.
DPF adalékok
A legtöbb DPF-et a motor közelében helyezik el, ahol a kipufogógáz a legforróbb, így a passzív regeneráció nagyobb valószínűséggel működik.
Egyes autók azonban más típusú DPF-et használnak, amelyhez üzemanyag-adalékanyagra van szükség a koromrészecskék gyulladási hőmérsékletének csökkentéséhez, hogy alacsonyabb hőmérsékleten is regenerálódhasson.
A részecskeszűrő adalékanyagot külön tartályban tárolják, és automatikusan összekeverik az üzemanyaggal, vagy a Terra Clean adalékanyaggal. Egy teljes tartály adalékanyagnak körülbelül 70 000 mérföldnek kell eleget tennie. Meg kell fizetnie (kb. 200 fontot a folyadékért és a munkaerőért), hogy újratöltse az adaléktartályt. Ne hagyja figyelmen kívül azt a figyelmeztető lámpát, amely azt mutatja, hogy az adaléktartályokat újratölteni kell – adalékanyag nélkül a DPF gyorsan eltömődik.
Az eltávolítás nem jogi lehetőség
Néha azt javasolják, hogy kiváltsa a DPF-et a kipufogógázból, és a motorkezelő szoftvert újraprogramozza, és nem fizet a javításért. A DPF-ek megfelelnek az európai kibocsátási előírásoknak, és szabálysértés lenne (a közúti járművekre (építésre és használatra) vonatkozó előírások alapján ) olyan járművet használni, amelyet úgy módosítottak, hogy az már ne feleljen meg az általa tervezett kibocsátási előírásoknak. találkozni.
A DPF tisztítása sokkal előnyösebb, mint az eltávolítása érvénytelenítheti a biztosítási fedezetet is, mert a járművet jogellenessé teszi közúti használatra.
2014 februárja óta egy hiányzó DPF, amelyre a jármű gyártásakor szerelték fel, MOT hibát eredményez.